Vadkár
Kevesen tudják, hogy az autópályák fölött egyre több helyen látható, fedett oldalú felüljárókon nem zajlik sem személy, sem autóforgalom. Ezek a hidak a vadak zavartalan átkelését hivatottak biztosítani.
Az EU szabályozás arra is kiterjed, hogy az unió teljes területén belül valamennyi gyorsforgalmi út és autópálya körül vadvédelmi kerítés legyen, így szerencsére ezeken a kiemelt kockázatú útvonalakon ma már egyre kevesebb a vadkár.
Ugyanakkor az országutak, vagy kisebb forgalmú utak mentén továbbra is óriási károkat képesek okozni a vadak, elsősorban a nagy testű szarvasok, vaddisznók, őzek. Nem hinnénk, de akár egy három kilós nyúllal, vagy egy fácánnal való találkozás is „maradandó élményt” okoz az autóban. Érdemes tudni, hogy a vaddal való ütközés jellemzően aránytalanul drága, nagy kárt képes okozni. Az autókat más autókkal, tereptárgyakkal történő ütközés ellen tesztelik, az ilyen károk minimalizálásra tervezik az egyre nagyobb biztonságot jelentő karosszériákat. Az állattal történő ütközés sokszor az autó szinte valamennyi elemében sérülést okoz, és klasszikusan „ottmaradós” balesetet jelent, amely után az autót már csak szállítani lehet; sérül a lámpatest, betörik a szélvédő, elfolyhat a hűtővíz.
Ide tartozik, hogy a költségeket fokozza, hogy ez jellemzően Casco-s baleset, nincs ellenfél, nem nagyon lehet az igazunkért pereskedni, legfeljebb hosszas jogi huzavonákba keveredni a területileg illetékes vadásztársasággal. Ilyenkor számít sokat, hogy milyen szolgáltató felel az autóért, céges flottáért. Az ügyintézés, az azonnali assistance szolgáltatás, elszállítás és csereautó biztosítás óriási biztonságot jelenthet az úton lévőknek. A szolgáltató természetesen intézi a helyreállítást, javítást, a biztosítási kárügyintézést is, nem beszélve arról, hogy egy jól karbantartott, céges autónak rendben vannak a papírjai, és korszerű Casco biztosítás is van rajta.
Megelőzni, kivédeni, sem nagyon lehet, ha egy nagytestű vad féktávolságon belül az autó elé ugrik. Amit megtehetünk, azt viszont tegyük meg. A vadveszélyre figyelmeztető táblákat, bizony, komolyan kell venni, nem véletlenül helyezik ki őket. Azt is érdemes tudnunk, hogy a vadak a hajnali órákban és délután, sötétedéskor fordulnak elő a legnagyobb számban az utak közelében. Amikor a lemenő nap fénye épp szembe vakít az úton suhanva, olyankor kell a leginkább odafigyelni, lassan hajtani a kritikus útszakaszokon.
Nekünk kell óvatosnak lennünk! A vadak nem ismerik a KRESZ-t.